Atgal į ateitį
"Socialinių tinklų svetainės iš esmės yra bendravimo erdvės, kuriose galima pasimatyti ir pasikalbėti su draugais, tačiau šiek tiek kitaip negu akis į akį, elektroniniu paštu ar tekstu.
Faktas, kad šios svetainės populiarėja, rodo, kad „šiek tiek kitoks“ bendravimo būdas tenkina tam tikrą mūsų poreikį. Jos suteikia mums papildomų žinių apie draugus ir jų aplinką arba nuotaiką. Jos taip pat leidžia rinktis, ar pabendrauti dabar, ar vėliau.
Trimatės virtualios susitikimų ir bendravimo erdvės sulaukė didžiulio susidomėjimo. Pavyzdys – „Second Life“ programa, kuria naudodamiesi žmonės pramogauja kurdami savo įsikūnijimus, žaisdami vaidmenų žaidimus ir leisdami virtualius pinigus.
Įdomu ir tai, kad vartotojams senstant (pirmieji virtualaus pasaulio lankytojai dabar jau įžengia į pilnametystę), ryškėja tendencija kurtis realaus pasaulio mega-klubams, tokiems kaip „Oceana“, kurie siūlo daugybę teminių aplinkų po vienų stogu. Čia galima persirengti ir žaisti vaidmenimis realiame pasaulyje. Tuo tarpu virtualusis puikiai tinka norint susitikti su įvairiausiais žmonėmis nepakylant iš patogaus namų fotelio. […]
Tikėtina, kad ateityje tiek realios, tiek virtualios aplinkos susilies. […] Virtualūs pasauliai bus integruoti į realią aplinką, o pastatai ar viešosios erdvės, galimas daiktas, turės virtualius atitikmenis. […]
Užuot žiūrėję į virtualius pasaulius per prietaisus, ateityje mes galbūt naudosimės specialiomis kontaktinėmis linzėmis. Žinoma, jos leis matyti realybę, tačiau bus galima nustatyti ir virtualaus pasaulio rodymo arba jo ir realybės „mišinio“ rodymo funkciją. Pavyzdžiui, Jums einant gatve, paskambins kas nors iš virtualaus pasaulio, ir užuot kalbėję mobiliuoju telefonu, galėsite akimirksniu persijungti į pusiau realią aplinką.
Be šių patobulinimų, mes turėsime visiškai įtinklintus realius namus su jutikliais. Jie atpažins judesius ir kalbą, todėl keliaudami galėsite atitinkamai nustatyti savo kontaktines linzes ir įžengti į nuosavus, tik virtualius namus, atsisėsti ant savo sofos ir su vaikais žiūrėti televizorių. Žinoma, kai jie taps paaugliais, greičiausiai jų neberasite, kadangi jie nešios kokius nors marškinėlius, „apakinančius“ judesio atpažinimo sistemą.
Virtualus "Second Life" pasaulis.
Kokių įgudžių įgyja mūsų vaikai šiuose trimačiuose pasauliuose? Žaidimas vaidmenimis [virtualioje realybėje] reiškia, kad dvilypumas tapo įprastu dalyku. Daugiakanalis bendravimas – tai kitas įgūdis, kuris pamažu tampa labai išvystytu. Kartu tobulėja ir gebėjimas įvertinti skirtingų kultūrų ypatumus šiose išties globaliose aplinkose.
Man įdomu, kaip keičiasi socialinės normos, veikiamos technologijų, kurios vis labiau integruojasi į realų gyvenimą. Dabar draudžiama naudotis mobiliuoju telefonu vairuojant. Manoma, kad tuomet mūsų sąmonė bent iš dalies yra kitame pasaulyje, kitoje bendravimo erdvėje. Kalbėdamiesi mobiliaisiais telefonais, žmonės dažnai eina truputį keistai, kartkartėmis pagreitindami ir sulėtindami tempą ir ne visai suvokdami, ką daro. Populiarėjant mobiliosioms komunikacijoms ir alternatyviems pasauliams, tokių dalykų daugės. Kaip atrodys šaligatviai, kai praeiviai pradės mojuoti mojuoti ir apkabinėti savo virtualius draugus?
Kitas žingsnis virtualių pasaulių raidoje – dirbtinio intelekto apraiškos. Pavyzdžiui, kai kuriose virtualiose erdvėse galima susikurti „botus“. Tai virtualūs „draugai“, kuriems galima priskirti vienokį ar kitokį elgesį arba užduotis. Mano draugė susikūrė tokį, kuris sekioja jai iš paskos virtualiame pasaulyje ir sako komplimentus. „Barbara, tu šiandien puikiai atrodai“ – didelis paskatinimas pasitikėti savimi.
Ateityje „botai“ galės rinkti, saugoti ir apdoroti Jums reikalingą informaciją. Galbūt Jūsų „botas“ keliaus po pasaulį ieškodamas naujų draugų, kad kitą kartą prisijungę rastumėte minią Jums įdomių žmonių ir galėtumėte su jais susipažinti.
Šie pasauliai tampa vis labiau geriau pažįstami ir sudėtingesni, todėl gali būti, kad ateityje mes jais naudosimės kaip bendravimo erdvėmis darbo reikalais ar pramogoms, bendradarbiausime su toli esančiais kolegomis arba kursime naujas kūrybiškumo formas.
Be priekaištų veikianti, lengvai pasiekiama, protinga, gerai prižiūrima ir žiniomis paremta pasaulinė bendravimo erdvė būtų puikus išradimas.
Bet palaukite – ar toks išradimas nebuvo “Holodeck”?*"
*Holodeck – virtualios realybės kūrimo ir virtualaus bendravimo mašina, pirmąkart parodyta JAV fantastiniame seriale „Star Trek“ 1987 m.
Komentarai